De echte liefhebbers van voetbalshirts hebben hun eigen aartsvijand: Nike. Het Amerikaanse sportmerk heeft net zoveel respect voor traditie als een veganist voor een buurtbarbecue. Dat niets heilig is, bleek in 2020 toen Internazionale in een thuisshirt speelde met gekartelde strepen. Dankzij de coronacrisis bleven grote protesten van de fans uit. De club zelf had blijkbaar minder moeite met deze heiligschennis, sterker nog: de club besloot in 2021 om een internationaal meer gangbare naam te gaan hanteren (Inter Milano). Daarbij besloot de club ook het eerste logo, dat na meerdere wisselingen, al jaren op het shirt prijkte, te vervangen voor een nieuwe.

Hoe men in 1908 op de naam Internazionale kwam, laat zich gemakkelijk raden als je het verhaal van de ontstaansgeschiedenis kent. De club werd namelijk opgericht door oud-leden van AC Milan die het niet eens waren met de regel dat er geen buitenlanders welkom waren als lid van de club. Net als het huidige logo, waren ook de clubkleuren toen al blauw en zwart. De even simpele als doeltreffende bijnaam Nerazzuri was dan ook gauw gevonden.

Shirt Internazionale

Toch speelde Internazionale niet altijd in hetzelfde shirt. Ten tijde van het fascistische regime van Benito Mussolini werd de club gedwongen te fuseren en onder een andere naam, met een ander shirt te spelen. Omdat de nieuwe club werd vernoemd naar de beschermheilige van de stad Milaan (Sint Ambrosius) werd het shirt gebaseerd op het stadswapen, een wit shirt met een rood kruis. Italie verloor, als bondgenoot van Duitsland, de Tweede Wereldoorlog en Internazionale kon in 1945 de eigen naam en het tenue weer in ere herstellen. Tijdens het eeuwfeest werd het witte shirt met het rode kruis nog eenmaal in het zonnetje gezet, dit keer als uittenue.

Nederlanders

De eerste keer dat het shirt van de 18-voudig Italiaans landskampioen mij opviel, was toen Dennis Bergkamp en Wim Jonk gezamenlijk Ajax verruilden voor Internazionale. Het shirt, toen met Fiorucci als sponsor, straalde wat uit, iets tegendraads. Rebels zelfs. Toen ik me op latere leeftijd wat meer in de geschiedenis van de club ging verdiepen, bleek dat rebelse zelfs prima te kloppen. Inmiddels speelt Internazionale al heel lang met Pirelli als sponsor op het shirt en heeft de club, naast drie keer de EC1/Champions League en drie keer de UEFA Cup/Europa League, ook nog een tweetal unieke records op zijn naam.

Mai stato in B

Zo zingen de supporters regelmatig vol trots: Mai stato in B (nog nooit in B). Daarmee willen ze aangeven dat hun club de enige is, die altijd in de Serie A actief was. Dit record kan op een slechte dag natuurlijk veranderen in “de club die het langst in de Serie A speelde zonder te degraderen,” als de Nerazzuri toch een keer zouden moeten afdalen naar de Serie B. Het andere record is er eentje voor altijd en heeft niet met afdalen te maken. In tegendeel zelfs! In 2011 ging de Italiaanse astronaut Paolo Nespoli op een missie in de ruimte. Hij nam het blauw-zwarte shirt van Internazionale mee, dat daarmee het eerste, en voorlopig enige, voetbalshirt is dat ooit de ruimte in ging. Een shirt dat tot zulke grote hoogten steeg, zou nooit ten prooi mogen vallen aan de heiligschennis van Nike.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *