Bayern München is met afstand de grootste club Duitsland. Kijk maar eens hun palmares, waar 32 gewonnen titels in de Bundesliga op staan. Inmiddels is de club bezig aan een indrukwekkende reeks: tien seizoen op rij zijn ze kampioen geworden van Duitsland. In dit artikel zoomen we in op het herkenbare rode shirt van FC Bayern: waarom de kleur rood? Wat betekent het logo? Je leest het in dit artikel.

Deze Duitse club behoort ook tot de grootste clubs van Europa. Zo hebben ze zes keer de Europa Cup I of Champions League gewonnen. Meest recent werd de Champions League gewonnen tijdens het seizoen 2019/2020. Dit deden ze met aantrekkelijk voetbal. Geen wonder dat Bayern München ook genoeg fans over de Duitse grenzen heeft. Zelfs in ons land bewonderen veel voetbalfans deze club. Doordat Bayern München zo’n grote club is, heeft het één van de meest verkochte clubtenues ter wereld. Vreemd is dat niet, want vele grote spelers hebben het shirt van deze club gedragen: Thomas Müller, Frank Ribery, Franz Beckenbauer, Gerd Müller, Robert Lewandowski, Oliver Kahn, Lothar Matthaüs, Bastian Schweinsteiger en Toni Kroos bijvoorbeeld. Maar ook Nederlanders zoals Arjen Robben, Mark van Bommel en Ryan Gravenberch hebben het shirt van deze club mogen dragen. Maar wat is nu eigenlijk het verhaal achter dit shirt? Hieronder tonen we je de geschiedenis, de kleuren, de symbolen en de shirtsponsors.

Wat is de geschiedenis van het shirt van Bayern München?

Bayern München werd op 27 februari 1900 opgericht. Al vanaf 1879 was er een gymnastiekclub uit München die ook een eigen voetbalploeg had, maar zij mochten zich niet bij de Duitse voetbalbond voegen. Vandaar dat een nieuwe club werd opgericht. Al vanaf het begin was Bayern München dominant in Duitsland. Ze behaalden al snel grote overwinningen tegen hun concurrenten. Dat is na al die jaren nog steeds niet veranderd, alhoewel deze club (als iedere club) pieken en dalen heeft gekend. Het eerste shirt van Bayern München zag er heel anders uit dan het shirt waar je nu bekend mee bent. Dit eerste tenue had een licht blauwe kleur die vergelijkbaar was met het shirt dat Manchester City nu draagt. Al snel werd de overstap gemaakt naar een rood – wit tenue. Dit tenue was gestreept. Waar de verdeling tussen rood en wit eerst gelijk was, begon rood steeds meer de overhand te krijgen. Vanaf de jaren 70 is het shirt grotendeels rood, met hier en daar wat witte elementen. Sinds de jaren 90 zijn er ook seizoenen waarop blauwe elementen terug te zien zijn op het shirt.

Wat betekenen de kleuren op het shirt van Bayern München?

De hoofdkleur van Bayern München is rood. Dit is de kleur die het nadrukkelijkst aanwezig is op hun tenue. Veel teams hebben rood als kleur gekozen omdat deze kleur indruk zou maken op de tegenstander. Rood straalt kracht en onoverwinnelijkheid uit. Hiermee zou de club een psychologisch voordeel hebben op de tegenstander. Daarnaast vormt rood een duidelijk contrast met de groene kleur van het veld. Hierdoor zijn de spelers altijd goed te zien, of je nu boven in het stadion zit of op tv kijkt naar de wedstrijden van deze ploeg. Bovendien contrasteert het met de stadsrivaal van FC Bayern, namelijk 1860 München.

Wat betekenen de symbolen op het tenue van Bayern München?

Waar het originele clublogo nog blauw van kleur was, is rood ook dominant binnen het logo. Ook witte en blauwe kleuren zijn hier te zien. In het midden van het logo zie je blauw – witte kleuren, wat een referentie is naar Bavaria (een staat in Duitsland). Op het logo zie je de naam van de club staan. Dit logo staat op de linkerzijde van het shirt geplaatst, boven het hart. Dit staat voor clubliefde, maar het symboliseert ook het feit dat de spelers van deze club zich met heel hun hart dienen in te zetten voor de club.

Welke shirtsponsors heeft Bayern München door de jaren gehad?

Vanaf het eind van de jaren 70 heeft Bayern München een shirtsponsor gehad. In het seizoen 1978/1979 was Magirus Deutz het shirtsponsor. Vanaf het seizoen 1980/1981 nam Iveco Magirus het over. Hierna nam Commodore het over tijdens het seizoen 1984/1985. Nadat Opel al een keer het shirtsponsor was tijdens het seizoen 1987/1988, namen ze het definitief over tijdens het seizoen 1989/1990. Zij waren de vaste hoofdsponsor tot het seizoen 2002/2003, toen T-Mobile het overnam. De grote T op het shirt staat nog altijd voor dit bedrijf. Vanaf het seizoen 2017/2018 heeft deze club ook een shirtsponsor op de mouw staan. Tijdens het eerste seizoen was dit Hamad Airport. Hierna nam Qatar Airways deze plek over. Op de rechterzijde van het shirt is te zien wie het shirt van deze club ontworpen heeft. Door de jaren heen hebben Palme, Erima en Adidas het shirt gemaakt.

Wil jij het prachtige shirt van Bayern München in je bezit krijgen? Of wellicht het kunstzinnige warming up shirt? Bestel ze dan eenvoudig en snel hieronder.