Fabrizio Romano is een naam die je veel voorbij ziet komen als voetbalfan. Hij weet namelijk altijd als eerste van de grote transfers die gaan plaatsvinden in de voetbalwereld. Maar wie is hij Fabrizio Romano eigenlijk? Waar komt hij vandaan en hoe is hij zo succesvol geworden?
Wie is Italiaanse voetbal journalist Romano?
Romano is een Italiaanse voetbaljournalist. Sinds zijn 19e werkt hij voor Sky Sport Italia en hij woont dan ook in Milaan. Inmiddels heeft hij maar liefst 6 miljoen volgers op Twitter. Romano heeft een enorme naam als het gaat om transfer in de voetbalwereld. Fabrizio Romano gebruikt de catch phrase `Here we Go! ` om aan te duiden dat er een grote transfer aanstaande is. Romano is zelf een groot supporter van de Engelse voetbalclub Watford en de Italiaanse club Inter Milan.Journalistiek imperium
De transferperiodes van voetbal vinden voornamelijk plaats in de zomer en winter. Dit zijn de belangrijkste periodes voor clubs om nieuwe spelers te werven en anderen te laten gaan om hun selectie te verbeteren. Deze periode is dan ook de belangrijkste periode voor Fabrizio Romano. De Italiaan is een merk op zich dat zijn nieuws presenteert op diverse social media platforms waar hij miljoenen volgers heeft. Verder werkt hij ook regelmatig als transferexpert bij verschillende media als The Guardian en CBS Sports.Begin carrière als voetbaljournalist
Fabrizio Romano werd geboren op 21 februari in 1993 in Napels, Italië. Romano begon op 16-jarige leeftijd al met schrijven over voetbal. Dit deed hij tijdens zijn middelbare schoolperiode. Zijn carrière als voetbaltransferjournalist begon toen hij 18 jaar oud was. Dit was naar aanleiding van informatie die hij kreeg van een Italiaanse zaakwaarnemer bij FC Barcelona. Verder heeft Romano gestudeerd aan de Universiteit Cattolica del Sacro Cuore in Milaan.Enorme following op Twitter van 6 miljoen volgers
Op 19-jarige leeftijd begon Romano bij Sky Sports Italia. Op deze werkplek heeft hij nauwe relaties opgebouwd met diverse voetbalclubs, agenten, media en tussenpersonen. Verder werkte Fabrizio Romano ook bij The Guardian en CBS Sports als verslaggever. Tijdens zijn carrière heeft hij vele volgers verzameld op zijn social media, zoals Instagram, Facebook en Twitter. Zo heeft hij op zijn Twitter maar liefst 6 miljoen volgers. Nieuwe transfers maakt Romano dan ook altijd bekend op zijn sociale media accounts.De belangrijke invloed van transfer journalist Gianluca Di Marzio
Fabrizio Romano is dankzij zijn harde werk uitgegroeid tot één van de bekendste voetbaljournalisten, maar niet zonder de hulp van mensen om hem heen. In een interview met Sporting News in 2022 werd hem gevraagd wie de meest invloedrijke persoon in zijn carrière geweest is. Romano antwoordde hierop: “Zeker Gianluca Di Marzio, een buitengewone journalist van wie ik alles heb geleerd.” Fabrizio Romano werkte een tijd voor Di Marzio, dit was een transferjournalist die zich voornamelijk concentreerde op Italiaanse clubs.Here we go!
Fabrizio Romano is bekend door zijn tagline “Here we go!”. Met deze catchphrase duidt hij aan dat er een grote transfer gaande is. Fabrizio Romano gebruikt deze zin om aan te geven dat een voetbal deal (bijna) rond is. Volgens Romano begon “Here we go” als een onschuldige zin in een transfer update, maar als snel groeide het uit tot zijn unieke handelsmerk. Volgens 90Min, een van de grootste voetbal platforms ter wereld, is Romano één van de meest betrouwbare voetbal journalisten als het gaat om belangrijke transfers. Vanwege zijn grote following op social media en zijn reputatie vragen voetbalclubs hem vaak om mee te doen in video’s met aankondigingen van nieuwe spelers.Kritiek van andere journalisten
Het succes van Fabrizio heeft ook een keerzijde. Sommige journalisten betichten de Italiaan ervan primeurs van collega’s te jatten. Zo werd Fabrizio Romano rondom de transfer van Antony van Ajax naar Manchester United verweten nieuws te pikken van Telegraaf-journalist Mike Verweij.Werk drukt op privéleven
In een interview met Sporting News in 2022 vertelde Romano dat hij al op een jonge leeftijd realiseerde dat hij journalist wilde worden. Hij vertelt: “Mijn liefde voor voetbal komt van mijn vader Luigi, een geweldige voetbalfan die me altijd dichter bij de sport heeft gebracht.” Fabrizio Romano heeft altijd van voetbal gehouden, maar was niet op het juiste niveau om het professioneel te gaan spelen, vandaar de keuze voor journalistiek. De Italiaanse journalist is een wereldbekende naam geworden, maar hoe gaat hij om met die grote werkdruk? Tegen Sporting News vertelt Romano: “Ik voel eerlijk gezegd de druk niet. Transfermarkt journalist zijn is een stressvolle, moeilijke, maar mooie baan.” Het is niet bekend of Romano een gezin heeft of wie zijn partner is.Vermogen
Volgens het Italiaanse AllFamous zorgt de bekendheid en populariteit er inmiddels voor dat Fabrizio Romano een vermogen heeft van circa 3 miljoen euro.