Het boek ‘Van Praag, achter de coulissen van het voetbal’ beschrijft hoe Michael van Praag (geboren in 1947) als één van de meest invloedrijke voetbalbestuurders in Nederland dertig jaar lang actief was. Hij was 14 jaar voorzitter van Ajax en 11 jaar voorzitter van de KNVB. Daarna werkte hij voor de EUFA, waar hij in 2021 afscheid nam als bestuurslid van de organisatie. Schrijver Willem Vissers kennen we van prachtige voetbalverhalen in de Volkskrant en diverse fraaie eerdere boeken.

Michael van Praag kende een allesbehalve gewone opvoeding. Zijn vader, Jaap van Praag, was een Joodse overlevende van de Holocaust en in het gezin werd nauwelijks gesproken over de verschrikkingen van de oorlog. Vader Jaap had zijn ouders en zus verloren in de gaskamers en zijn relatie Michael van Praag was nogal gespannen. Ondanks de tumultueuze relatie waren er opvallende parallellen tussen vader en zoon, namelijk dat ze allebei voorzitter van Ajax zijn geweest.

Michael van Praag was niet alleen clubman, maar ook een succesvol zakenman die meerdere elektronicawinkels op Schiphol en andere luchthavens bezat. In zijn tijd bij Ajax behaalde hij grote successen, onder andere in de tijd dat Louis van Gaal als coach aan het roer stond. Die had hij in 1991 hij tijdens een strandwandeling in Turkije met succes overhalen om bij Ajax te blijven.

Michael van Praag is een voorbeeld van een individu dat de uitdagingen van zijn opvoeding wist te ontstijgen en een drijvende kracht werd in zijn vakgebied. Hij laat een indrukwekkende erfenis achter in de voetballerij.

Een uiterst charmante man

Van Praag wordt door velen beschreven als een charmante man die uitblinkt in het onderhouden van contacten en deuren kan openen die voor anderen gesloten blijven. Hij heeft de reputatie ietwat naïef te zijn,  maar dat neemt niet weg dat hij als een van de weinigen het in 2014 durfde op te nemen tegen mensen als Sepp Blatter. Van Praag vond dat Blatter zich niet meer verkiesbaar moest stellen. Toen Blatter dat toch deed, stelde Van Praag zichzelf kandidaat.

In het boek “Van Praag”, krijg je een intiem kijkje in het leven van een echte bestuurder die de hoogte- en dieptepunten van zowel Ajax als de KNVB heeft meegemaakt. Iemand die van A tot Z weet hoe de geoliede organisatie van zowel de FIFA als de UEFA werkt.

Soms wat verwarrend

Willem Vissers’ boek over Michael van Praag is soms wat verwarrend, doordat het niet altijd duidelijk is of er wordt verwezen naar Michael van Praag of zijn vader. Van Praag komt eruit naar voren als de charmante man die hij door velen wordt genoemd en als iemand die altijd iets wil worden wat hij niet is, of misschien wel is, maar in ieder geval zelf niet gelooft dat hij het zou kunnen zijn.

Ondanks zijn naïviteit heeft Van Praag wel degelijk zelfreflectie, bijvoorbeeld over zijn soms onhandige tweets en veel van zijn oude bekenden hebben een absoluut positief en warm beeld van hem.

Van Praag is een complex personage en het is soms moeilijk om zijn motivaties en drijfveren te ontwarren. Hoewel zijn verleden sommige van zijn daden kan verklaren, krijg je als lezer steeds het idee dat Van Praag een man is die niets meer wil dan er gewoon bij horen.

De biografie, die geschreven is in de vorm van gesprekken tussen Van Praag en Vissers, is een diepgaande blik op het leven en de tijd van de Nederlandse grootheid. Van zijn vroegste dagen in zijn geboortestad Rijswijk tot zijn opkomst naar de top van de UEFA, Vissers legt de essentie van Van Praags karakter en zijn ongelooflijke bijdragen aan de voetbalwereld vast.

In het boek komen ook andere sleutelfiguren in het leven van Van Praag aan bod, waaronder zijn vader, Jaap van Praag, Sr, en vriend en collega, Dick Advocaat. Het is ontroerend om te horen hoe deze beide mannen Van Praag hebben beïnvloed om de man te worden die hij nu is.

Al met al dient het boek als een interessante en informatieve kijk op het leven van Michael van Praag. Het is niet de definitieve biografie over van Praag, maar het brengt de lezer wel terug naar de zorgeloze jaren ’90, waar Van Praag in het cabaret van Spaan zat tussen zijn collega-voorzitters Van Raaij (Erik van Muiswinkel) en Van den Herik (Diederik van Vleuten).

Het boek ‘Van Praag, achter de coulissen van het voetbal’ bestel je eenvoudig, voordelig en snel via deze link.